Jon Cleary & The Absolute Monster Gentlemen

Line-up: Jon Cleary - klaver, guitar, vokal; Cornell Williams - bas, vokal; AJ Hall - trommer, vokal; 

Det er en fornøjelse at præsentere mesteren af New Orleansfunk på dette års Riverboat

.
Jon Cleary er en institution. Som en naturlig arvtager til The Meters og Allen Tousasint har Jon Cleary indtaget sin plads som en af de største stjerner på funkscenen i New Orleans. Man bliver aldrig færdig med at lytte til sammenspil på dette niveau. Det er ganske enkelt et af de mest sammenspillede bands man kan høre i verden. The Absolute Monster Gentlemen komplementerer Clearys virtuose klaverspil råswingende, funky og fantastisk – det er bare tight as funk!

New Orleans-musik fra alle byens legender, som Dr. John og James Booker, er ophøjede i live-miljøet, og Clearys numre er ingen undtagelse. - Glide Magazine, 2018

I dag hylder Clearys arbejde åbenlyst det klassiske Crescent City keyboardrepertoire skabt af ikoner som Jelly Roll Morton, Fats Domino, Professor Longhair, Art Neville, Dr. John og James Booker – samtidig med at det bruger det som affyringsrampe for en stil, der inkorporerer andre forskellige påvirkninger såsom 70'ernes soul og R&B, gospelmusik, funk, afro-caribiske og afro-cubanske rytmer og meget mere.

Jon Clearys kærlighed og tilhørsforhold til New Orleans-musik går tilbage til den landlige britiske landsby Cranbrook, Kent, hvor han voksede op i en musikalsk familie. Clearys bedsteforældre optrådte i London i 1940'erne under de respektive scenenavne Sweet Dolly Daydream og Frank Neville, The Little Fellow With The Educated Feet - hun som sanger, og han som crooner og tapdanser.

Som teenager blev Cleary mere og mere interesseret i funk-funderet musik og opdagede, at tre sådanne sange, som han især beundrede – LaBelles "Lady Marmalade", Robert Palmers version af "Sneakin' Sally Through the Alley" og Frankie Millers fortolkning af "Brickyard Blues". ” – blev tilskrevet Allen Toussaint som enten sangskriver, producer eller begge dele. Clearys kendskab til Toussaints arbejde udvidede sig betydeligt, da hans onkel vendte hjem til Storbritannien, efter et to-årigt ophold i New Orleans, med en kopi af en Toussaint LP og to kufferter fulde af New Orleans R&B 45'er.

I 1981 fløj Cleary til New Orleans for en indledende pilgrimsrejse og tog en taxa direkte fra lufthavnen til Maple Leaf Bar, et storslået sted, som dengang indeholdt så store blues-rodfæstede eklektiske pianister som Roosevelt Sykes og James Booker. Cleary arbejdede først på Maple Leaf som maler, men dimitterede hurtigt til at spille klaver der - selvom hans første instrument var guitaren, som han stadig spiller og for nylig har genindført i sine liveoptrædener.

Da rygtet om Clearys spirende talent begyndte at sprede sig rundt i byen, blev han hyret af sådanne New Orleans R&B-legender som Snooks Eaglin, Earl "Trick Bag" King, Johnny Adams og Jessie "Ooh Poo Pah Doo" Hill, mens han også opnåede respekt af de store Crescent City-pianister Dr. John og afdøde Allen Toussaint. År senere, i 2012, indspillede Cleary et anmelderrost album med alle-Toussaint-sange med titlen Occapella.

Da Cleary besluttede at blive i New Orleans, indspillede Cleary sit første album på ni til dato i 1989. Hans stadigt stigende profil førte til globalt turnéarbejde i bands af Taj Mahal, John Scofield, Dr. John og Bonnie Raitt. Cleary har ledet sin egen gruppe, The Absolute Monster Gentlemen, i over to årtier nu, men han samarbejder stadig ofte med disse gamle venner. Ved 2018 New Orleans Jazz & Heritage Festival optrådte Cleary for eksempel sammen med Raitt i en dybtfølt hyldest til Fats Domino.

 

United States of America

Koncerter under festivalen